Duizelig zijn na een training? Niet abnormaal!

Wie regelmatig gaat trainen, zal het al wel eens gevoeld hebben. Het misselijke en duizelige gevoel na een training. In het begin een beetje vreemd, maar ook dit gaat wennen uiteraard. Uiteraard niet fijn, dus hoe voorkom je dit?

Bloedsuikerspiegel

Vaak worden we duizelig door een te lage bloedsuikerspiegel. Het glucosegehalte in je bloed is redelijk laag, waardoor er minder snel energie beschikbaar is voor het lichaam. Als gevolgd hiervan kun je je suf en futloos gaan voelen.

Iets eten kan helpen, maar dat is niet altijd even handig middenin een training. Een dip in je bloedsuikerspiegel voorkomen doe je door te zorgen dat je spieren en je lever genoeg glycogeen bevatten (de opgeslagen variant van glucose), zodat een eventuele dip snel opgevangen kan worden doordat er genoeg voorraad is. Eet bijvoorbeeld in de aanloop naar je training (door de dag heen, of de dag ervoor als je ’s ochtends traint) voldoende complexe koolhydraten.

Bloeddruk

Net zoals het duizelige gevoel als je te snel recht staat, een te lage bloeddruk. Je bloeddruk wordt vooral bepaald door je genen en je levenswijze. Door het eten van veel zout en onverzadigde vetten (in combinatie met weinig beweging) zal je bloeddruk stijgen. Als je gaat sporten, gaat je bloeddruk omlaag. Zorg ervoor dat er voor de training voldoende water wordt gedronken om dit te verhelpen. Het nemen van een magnesium supplement kan hier ook tegen helpen (en helpt bovendien ook tegen het krijgen van eventuele krampen tijdens een training.

PH-waarde van je bloed

Duizeligheid tijdens het sporten kan ook worden veroorzaakt door een verandering in de pH-waarde van je bloed. Dit komt doordat je spieren melkzuur afgeven als je ze intensief belast, waardoor je bloed wat zuurder wordt. Helaas kun je niet heel veel doen om te voorkomen dat je spieren melkzuur gaan afgeven, maar naarmate je spieren gaan wennen aan de intensiteit van je oefeningen zul je vanzelf merken dat je minder last krijgt van duizeligheid.

bron : https://www.runnersworld.com/nl/gezondheid/a28868062/voorkomen-duizelige-gevoel-na-training/

Advertenties