Yogyakarta to Surabaya / Mount Bromo

We vlogen vanuit Yogyakarta naar Surabaya om vanuit daar de Mount Bromo te bezoeken. Het was even puzzelen om dit zo in de reis te plannen want je kan Mount Bromo vanuit verschillende plekken bezoeken, maar het is gelukt!

Omwille van praktische redenen verbleven we op de luchthaven in het Ibis hotel. De chauffeur kwam ons om 23u00, enkele uren na aankomst namelijk al ophalen. Op deze manier hadden we een plaats om onze spullen te laten en konden we bij terugkomst nog even slapen voor we de volgende vlucht alweer gingen nemen.

We reden zo ongeveer 2u30 min richting een stadje vlak voor Mount Bromo. Hier stap je vervolgens over op een jeep voor het laatste uur verder te rijden. Bij ons ging de chauffeur mee als gids en werd de chauffeur van de jeep de nieuwe officiële chauffeur. Als je denkt dat je in de autorit al niet kon slapen door de hobbelige weg, wacht dan maar tot in de jeep. Onze gids had hier geen last van en kon gewoon een dutje doen terwijl hij van links naar rechts hobbelde. Raar!

Jammer dat je van de jeeps ’s nachts geen foto kunt nemen want het is best wel een fantastisch gegeven. Je ziet honderden lichtjes achter elkaar in het donker langs de smalle weg richting de vulkaan rijden. Onderweg passeer je enkele dorpjes waar er telkens tenten staan met warme koffie/thee/noedels en vuurtjes om je warm te houden tot de effectieve zonsopgang. Het is hier boven toch wel een stuk kouder (5-10°C) t.o.v. beneden en véél wind. Kleed je dus zeker warm aan en neem indien mogelijk een KW mee voor de  wind.

Als je geluk hebt (zoals ons), gaat je gids niet naar de vooropgestelde uitkijk punten maar neemt hij je mee naar ergens wat rustiger. Om 04u00 is het dan eindelijk tijd om af te tellen tot de zonsopgang. Een werkelijk prachtig gegeven! Zo rustig..

Enkele foto’s later gingen we dan terug naar de jeep om de weg terug naar beneden te nemen richting de krater van de vulkaan. Zoals gedacht, zat de jeep vast gereden tussen alle andere jeeps. Dit is blijkbaar heel normaal, en je moet gewoon wachten tot de chauffeur van de jeep die voor je staat terug komt. Ongeveer 30min. en een optie tot powernap later konden we doorrijden.

Wanneer je beneden aankomt lijkt het wel of je eerder ergens in de woestijn zit. Er staan ook super veel paarden die je tegen een prijs kunnen begeleiden tot aan de vulkaan. Voor ons niet nodig, maar wel een last. De paarden zorgen ervoor dat al het stof van het zand eens zo hard verspreid wordt en overal in je kleren/ogen kruipt. Dit gedeelte mocht voor ons eigenlijk uit de trip gehaald worden. Het mooiste stuk is gepasseerd en op de trap richting de krater is het zo druk dat je heel traag naar boven geraakt. Eens je boven bent merk je (allesinds wij) dat ze hier toch ook best een gasmasker zouden uitdelen. De hoeveelheid zwavel uit de krater pakt best op je adem! Wij waren snel terug beneden..

Tijd om terug naar het hotel te gaan – in de auto zal je vrijwel meteen in slaap vallen want ondertussen is het al 10u00 en heb je nachtje door gedaan. Terug aangekomen in het hotel merk je pas hoeveel zand je meehebt bij het uitdoen van je schoenen. TIP : doe ze in de douche uit of alles ligt vol 😀

Na een frisse douche en powernap vertrokken we ’s middags dan meteen terug door naar Sanur om aan onze trip op Bali te beginnen!