Wanderlust Java to Bali

Onze route doorheen Java/Bali werd op een korte tijd samengesteld maar het was weer een prachtige ervaring. In deze blog neem ik je mee naar alle plaatsen waar we zijn geweest met vervolgens een uitgebreider verslag in een aparte blog. ENJOY.

Voor onze meest recente vakantiebestemming kozen wij voor Indonesië. Écht veel tijd om alles te plannen hadden we niet, we zochten op 2 avonden zowat de richtlijnen uit en besloten dat dit zeker voldoende moest zijn. Omdat we 3 weken gingen en geen 3 maanden, plannen wij graag onze route al deels in. Zo voorkom je dat er geen treinen zijn uitverkocht/hostels volgeboekt zitten of vluchten hoog oplopen in de kosten. Wanneer je voor een veel langere periode gaat is het uiteraard niet zo erg als je eens 2 dagen langer moet blijven omdat de trein die je wilt nemen volgeboekt zit. Bij een rondreis van 3 weken is tijd vaak cruciaal, vandaar onze voorkeur om het wat te plannen.

Java
België – Jakarta
We hadden reeds gelezen dat er in de stad Jakarta weinig te zien is, dus hadden we hier ook enkel 1 nacht gerekend om even uit te rusten. We kwamen aan in het hotel na een reis van 22u om 8u30. Uiteraard was er nog geen kamer beschikbaar en konden we nog wat wachten tot 12u00 voor een frisse douche. Niet zo erg – meteen een avocado toast met een biertje genomen – voor ons was het namelijk écht geen ochtend meer na 24u reizen.

Dag nadien nog een korte sessie op de loopband waar er gelukkig airco was. Dit zou (zoals ik al dacht), mijn laatste rondje zijn voor de komende dagen. Toch even genieten dus!

Jakarta – Bandung
Van Jakarta gingen we richting Bandung met de trein waar we de plaatsen op voorhand voor hadden gereserveerd. We kennen ondertussen het comfort van de verschillende klassen in Azië en dan betalen we graag dat ietsje meer voor toch een aangename reis. Met Kereta Api boekten we onze plekjes in “priority”. Voor ongeveer €15,00 hadden we zeker voldoende comfort en een aangenaame reis.

Bandung
Hier verbleven we 3 nachten, achteraf gezien een nacht te veel. We sliepen in Buton backpacker lodge, een hostel met een super vriendelijke ontvangst van Denny en kamers die je de basics bieden. Je kan hier verder lezen wat Bandung volgens ons te bieden heeft.

Bandung – Yogyakarta by airplane
We vlogen met Lion air vervolgens van Bandung naar Yogyakarta. Helaas had elke vlucht toen wel vertraging van 30min tot 2u00, ook onze vlucht. Misschien toch een andere maatschappij kiezen? Er werd geen melding gedaan op de borden en plots moesten we ergens gaan boarden waar zelfs onze bestemming niet vermeld stond. Als je een ongeruste reiziger bent, kan dit wel even een dingetje zijn. Vraag dus zeker overal voldoende uitleg, ook al verstaan ze je niet echt. Na 10 keer wijzen naar je boarding ticket en rondlopen van persoon tot persoon zal je wel de juiste weg vinden.

Aangekomen in Yogyakarta verbleven we in een hippie hostel en bezochten we de tempels. Een klein verslag over het hostel (want dit was toch wel iets specialer) en het bezoek aan de tempels.

Yogyakarta – Surabaya
Vervolgens vlogen we verder richting Surabaya om daar op de luchthaven te verblijven en het volgende te ondernemen : Mount Bromo.

Surabaya – Sanur
Na geen nachtrust en een korte powernap vlogen we meteen door naar Sanur.  Aangekomen rond 21u00 en meteen merken dat je op Bali bent. Hallo hippe zaakjes en blanke toeristen. Na een goede maaltijd verbleven we 1 nacht in Yulia 2 homestay . Zelf vinden we dit zeker geen aanrader. De badkamer was allesbehalve hygiënisch, laat dat nu net wel heel belangrijk zijn voor ons. Het personeel kon ons ook niet verder helpen met informatie over de Ferry’s, terwijl dit vreemd is voor een hotel bij de haven. Gelukkig kon het personeel bij ons hotel op Nusa Penida wel de Ferry voor ons regelen (topservice ook).

Vanuit Sanur namen wij de volgende ochtend de Ferry voor ongever 125.00IDR (€7,5) enkele rit richting Nusa Penida.

Nusa Penida
Omdat we niet super veel reistijd hadden, besloten we te kiezen tussen Nusa Lembongan en Nusa Penida. Omdat Lembongan wat meer stranden heeft kozen we voor degene met meer bezienswaardigheden, Nusa Penida. Het is werkelijk een prachtig eiland waar ik hier even kort heb neergeschreven wat je daar kan doen.

Vanuit Nusa Penida namen we vervolgens de Ferry terug om meteen over te stappen in een taxi richting Ubud.

Ubud
Hier verbleven we 4 nachten, misschien een nachtje te veel maar we hebben er zeker van genoten.  Bovendien ben je ook snel een dag kwijt door er in de late avond aan te komen en de laatste dag in de ochtend terug te vertrekken. Dus we hadden hier uiteindelijk 3 volledige dagen.

Canggu
Om de vakantie af te sluiten trokken we terug richting het strand! In Canggu verbleven we 3 nachten maar 1 nacht had echter voldoende geweest. Het is echt een surfers town waar een zeer chille vibe heerst. It’s all about eating, drinking beer and surfing. In de verschillende bars kan je vaak ook wat optredens vinden of gewoon live muziek. Wat wij in Ubud en Canggu hebben gedaan kan je hier terug lezen.